Umělecké předpoklady vzniku impresionismu – 2. Fotografie a dřevoryty
Vytvořeno: 18. 09. 2009 | Kategorie: Základní fakta | Štítky: fotografie, japonské dřevoryty, kompozice, perspektiva, prostor | 2 komentářů »Vynález fotografie
Ve 40. letech 19. století se jako nová forma umění začíná prosazovat fotografie, která zejména impresionisty ovlivnila velkou měrou. Samotní umělci, jako například Degas či Monet, také vlastnili fotoaparáty a schopnost přístrojů zachytit krásu a pomíjivost okamžiku je vedla k neobvyklým experimentům s kompozicí. Velké množství impresionistických děl se tedy vzhledem blíží fotografii – jedná se například o oříznutí postav či scenérie a rozmazaná místa, která vyjadřovala dojem spontánnosti a pohybu.
Japonské dřevoryty
Významný vliv měly na impresionisty také japonské dřevoryty, které se objevily ve Francii v 50. letech 19. století díky obchodu a jimiž se nechalo inspirovat velké množství světových umělců.
[ad#left]
Tyto grafické listy se brzy staly cílem sbírek i malířskými rekvizitami a svým odlišným pohledem na skutečnost představovaly protiklad k malířství západní tradice. Japonští umělci kombinovali plochy jednotné barvy se stylizovanými obrysy a zdůrazňovali přitom povrchový vzor listu než zobrazení perspektivy a prostoru, jak tomu bylo u západních umělců. Japonští tvůrci naznačovali prostorové vztahy tak, že umisťovali předměty jeden za druhý v rovinách, které se navzájem překrývaly, a stejně jako u fotografií byly postavy často seříznuty okrajem obrazu.
Další díly:
Umělecké předpoklady vzniku impresionismu – 1. Optika a tuby
Chválím hezké a přehledné zpracování. Určitě zde budu čerpat více informací. Děkuji
Impresionismus ve fotografii vyzkoušejte kdo fotografujete. Zvláště krajina je zajímavá. Něco ale musíte milovat na fotografii. Neprozradím. Potom se to bude po čase dařit. Chce to hledat.